Ο Καιρός:

e-food.gr>>Οι δύο επιχειρηματίες που μας έμαθαν να παραγγέλνουμε φαγητό online

Οι δύο επιχειρηματίες που μας έμαθαν να παραγγέλνουμε φαγητό onlineΣυνέντευξη στον Πέτρο Συκουτρή
Ας ξεκινήσουμε με νούμερα. Πόσοι χρήστες και πόσα εστιατόρια χρησιμοποιούν αυτήν τη στιγμή το site;
Σήμερα μόλις 7 μήνες από το ξεκίνημα έχουμε συνεργασία με 350 εστιατόρια ενώ πάνω από 8.000 χρήστες έχουν εγγραφεί στο e-food.gr. Οι επισκέπτες είναι πολλοί περισσότεροι αλλά για να μπορέσει να βάλει παραγγελία κάποιος πρέπει να έχει εγγραφεί ώστε να αποφεύγονται παραγγελίες-φάρσες. Μέσα στον Ιούλιο δρομολογούνται στα συνεργαζόμενα εστιατόρια περισσότερες από 200 παραγγελίες κάθε μέρα!
Και τι κάνουν όλοι αυτοί; Γιατί προτιμούν το site από το τηλέφωνο, με το οποίο έκαναν τη δουλειά τους ως τώρα; Περιγράψτε μας λίγο τι είναι και πώς λειτουργεί το e-food.
Ο κόσμος που έχει επιλέξει το e-food.gr ψάχνει και τελικά παραγγέλνει delivery φαγητό online. Οι κατάλογοι φαγητού σε χαρτί και οι παραγγελίες delivery μέσω τηλεφώνου, απαιτούν κόπο και χρόνο ενώ παράλληλα δε μπορούν να δώσουν λύση στο θέμα ποικιλίας. Πόσους καταλόγους να έχει φυλάξει κανείς, και επίσης θα είναι ενημερωμένοι σε τιμές και είδη πιάτων;
Όπως ακριβώς αγοράζουμε ταξιδιωτικά εισιτήρια, βιβλία ή ακόμα και ρούχα μέσω του ίντερνετ, η νέα κατεύθυνση στο χώρο του φαγητού είναι οι online παραγγελίες. Ο λόγος είναι ότι κάποιος αφενός κερδίζει χρόνο, αφετέρου μπορεί να κάνει μια πληρέστερη αναζήτηση εστιατορίων και διαφορετικών ειδών φαγητού online. Παράλληλα εκμηδενίζονται οι πιθανότητες να
δοθεί λάθος διεύθυνση ή άλλα στοιχεία, κίνδυνος που ενέχει η τηλεφωνική τοποθέτηση μιας παραγγελίας. Επίσης, μέσω του e-food.gr δεν υπάρχει καμία επιπλέον χρέωση για τις παραγγελίες και ο πελάτης πληρώνει μετρητά όταν το φαγητό έρχεται στο σπίτι ή γραφείο του.
Τέλος, κάτι πολύ σημαντικό είναι ότι μέσω του e-food.gr γίνονται αποκλειστικές προσφορές από τα συνεργαζόμενα εστιατόρια κάτι που δε μπορούσε να γίνει στη μέχρι τώρα συνεργασία εστιατορίου καταναλωτή. Η αμεσότητα και ευκολία του internet εκμηδενίζει  το χρόνο από την απόφαση μέχρι την υλοποίηση μιας προσφοράς ενώ και από την πλευρά του εστιάτορα η προσφορά προσεγγίζει άμεσα πιο πολύ κόσμο χωρίς το κόστος που θα είχε αλλιώς η επικοινωνία μιας νέας προσφοράς.
Εσείς τι κερδίζετε από αυτό; Πιστεύετε ότι το e-food θα είναι μια επιχειρηματική επιτυχία;
Το δικό μας κέρδος είναι ένα προσυμφωνηθέν μικρό ποσοστό επί των παραγγελιών. Το e-food.gr δείχνει ότι θα είναι μια επιτυχημένη επιχειρηματική κίνηση αλλά λόγω της μεγάλης επένδυσης και της καινοτομίας που φέρνει θα πάρει χρόνο. Θεωρούμε ότι θα χρειαστούν άλλοι 12 μήνες πριν ο online τρόπος παραγγελίας φαγητού γίνει σημαντικά πιο διαδεδομένος. Την επέκταση του online food ordering στην Ελλάδα θα βοηθήσει και η γεωγραφική επέκταση στην οποία το e-food.gr έχει δεσμευτεί να προχωρήσει. To e-food.gr έχοντας ήδη παρουσία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μέσα στο Σεπτέμβριο θα είναι στην Πάτρα και μετά θα συνεχίσουμε και στην Κρήτη.
Bασίζετε την αισιοδοξία σας στην προηγούμενή σας εμπειρία με το επιχειρείν στο Ιnternet; Δεν έχει αλλάξει πια τα δεδομένα η κρίση; Θα μπορούσατε π.χ. να ανοίξετε ένα online κατάστημα σαν το e-shop.gr αυτήν την περίοδο;
Α.Α.: Τα δεδομένα έχουν σαφώς αλλάξει λόγω της κρίσης. Τα μεγέθη σε κάθε αγορά έχουν μειωθεί. Για παράδειγμα μιας και αναφέρατε το e-shop.gr  ενώ η εταιρεία έκανε πάνω από 100 εκατομμύρια τζίρο το 2009 φέτος μετά από 4 χρόνια ύφεσης υπολογίζουμε να κλείσουμε στα 35-40 εκατομμύρια. Το σημαντικό είναι ότι η εταιρεία έχει προσαρμοστεί σε επίπεδο κόστους και είναι βιώσιμη σε αυτά τα επίπεδα πωλήσεων. Επομένως μπορεί οι νέες συνθήκες να απαιτούν σκληρή δουλειά και πολύ χαμηλά κόστη, όμως δεν είναι απαγορευτικές για τη βιωσιμότητα των ανταγωνιστικών και προσαρμοστικών εταιρειών.
Η απόφαση για το ξεκίνημα μιας νέας επιχείρησης όμως εξαρτάται τόσο από το μέγεθός της αγοράς (το οποίο συμφωνούμε ότι έχει μειωθεί και θα μειωθεί και άλλο) όσο και από το ανταγωνιστικό τοπίο. Εν προκειμένω το τοπίο στο κομμάτι του ηλεκτρονικού εμπορίου και συγκεκριμένα στο κομμάτι υπολογιστών και ηλεκτρονικών είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικό. Πέρα από το e-shop.gr που είναι το πρώτο και παραμένει το μεγαλύτερο ηλεκτρονικό κατάστημα, υπάρχουν και πολλά άλλα μικρότερα ηλεκτρονικά καταστήματα τα οποία έχουν κάποιο μερίδιο αγοράς και άρα κάνουν ασύμφορη κατά τη γνώμη μου την είσοδο νέων παικτών στο συγκεκριμένο χώρο.
Σαν επιχειρηματίες, πώς πήρατε την απόφαση για κάτι τόσο νέο και καινοτόμο σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία και δεν περιμένατε να ξεκαθαρίσει λίγο η κατάσταση;
Ισχύει η προηγουμένη αιτιολόγηση. Το μέγεθος της αγοράς μειώνεται, (αν και η μείωση είναι μικρή διότι έχουμε πολύ κόσμο ο οποίος μαγειρεύει ο ίδιος αλλά έχουμε και πολλούς οι οποίοι προτιμούσαν να τρώνε έξω και τώρα κάνουν trading down και παραγγέλνουν στο σπίτι) όμως το online food ordering είναι πρώιμο και άρα το ανταγωνιστικό τοπίο είναι παρθένο. Επομένως και σημαντικά να μειωθεί η αγορά υπολογίζουμε ότι τουλάχιστον ένα 8-10% των καθημερινών παραγγελιών που τοποθετούνται για delivery θα πάει στον εύχρηστο online τρόπο οπότε υπάρχει αρκετός χώρος:)

kyrkinisΕιδικά εσείς κ. Κυρκίνη, που η προηγούμενη επιχειρηματική σας εμπειρία ήταν από το χώρο της υπόδησης, πώς και αποφασίσατε ένα τέτοιο άλμα;
Π.Κ.: Με την TOMS η τριβή μου με τα social media και το e-commerce ήταν σημαντική. Η TOMS δεν είναι μία συμβατική εταιρία υπόδησης αλλά ένα brand που επεκτείνεται πλέον και σε άλλους τομείς πέρα της υπόδησης όπως τα γυαλιά ηλίου, βασιζόμενη πάντα στο φιλανθρωπικό μοντέλο One for One. Μιλάμε λοιπόν για μία ιδιαίτερα δυναμική εταιρεία στην καρδιά των εξελίξεων, με βάση το Los Angeles, με 1.5 εκατομμύρια fans στο facebook και με πολύ μεγάλο μέρος των πωλήσεων μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος της TOMS. Η εταιρία παραμένει στην κορυφή των εξελίξεων στο χώρο της τεχνολογίας και των social media άρα η συμμετοχή μου στην TOMS μου δίνει σημαντικά προσόντα για το e-food.gr
Επίσης το 2010 δημιούργησα μία σελίδα στο facebook με θέμα τη Νέα Υόρκη η οποία εντός 2 εβδομάδων έφτασε τους 100,000 fans και τράβηξε το ενδιαφέρον των New York Times που δημοσίευσαν συνέντευξή μου. Οπότε από τη πλευρά μου υπήρχε πάντα έντονο ενδιαφέρον για το χώρο του internet αλλά και κατανόηση της δυναμικής του.  
Με το χώρο της εστίασης είχε κάποιος από τους δύο σας προηγούμενη σχέση ή εμπειρία;
Όχι η εμπειρία μας είναι μόνο σαν καταναλωτές :) Είμαστε όμως power καταναλωτές. Κατά τη γνώμη μας σημαντικό είναι να μπορείς σαν καταναλωτής να διακρίνεις τι θα ήταν χρήσιμο και τι θα βελτίωνε μια υπηρεσία ώστε αυτό να υλοποιήσεις. Ο πελάτης έχει πάντα δίκιο και επομένως ο καταναλωτής είναι ο οδηγός των αλλαγών σε μια αγορά.
Η προηγούμενη γενιά φεύγει, αφήνοντας στην Ελλάδα δυσβάσταχτα χρέη. Θεωρείτε ότι η δική σας η γενιά θα προλάβει να αναστηλώσει τη χώρα, ή είναι πια στα χέρια των επόμενων, των σημερινών εφήβων και πως το παιχνίδι σήμερα είναι χαμένο;
Δυστυχώς έτσι είναι. Η προηγούμενη γενιά δημιούργησε τεράστια θέματα τα οποία κληρονομεί και πρέπει να λύσει η δική μας και οι επόμενες. Η δική μας γενιά σίγουρα θα προσπαθήσει να κάνει ότι μπορεί αλλά επειδή πολλά προβλήματα ξεκινάνε από την παιδεία που παίρνει χρόνο να επηρεάσει, δυστυχώς το μεγαλύτερο βάρος θα πέσει στην επόμενη γενιά. Όμως και στη δική μας γενιά υπάρχουν παραγωγικοί και ευσυνείδητοι άνθρωποι οι οποίοι θα προσπαθήσουν να κάνουν τη διαφορά.
Προσφέρει η Ελλάδα πρόσφορο έδαφος για ανάπτυξη στο Ιnternet; Η αυτό είναι κάτι που πρέπει να συζητάμε μόνο για χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία, τα σκανδιναβικά κράτη και τα δυτικά κράτη που έχουν και κάπως διαφορετική παιδεία και νοοτροπία στο επιχειρείν;
Σαφώς και προσφέρει. Πέρα από την εσωτερική αγορά που ακόμη στο χώρο του internet αναπτύσσεται, η Ελλάδα αποτελεί και καλό εφαλτήριο για διεθνή επέκταση. Δημιουργεί κάποιος το προϊόν στην Ελλάδα που έχει και πολύ καλούς προγραμματιστές και μετά συνεχίζει και επεκτείνεται και στο εξωτερικό. Αυτό είναι και το δικό μας πλάνο: θα βγούμε με το e-food εκτός Ελλάδας. Έχουμε σαν χώρα πολύ δυνατό ανθρώπινο δυναμικό και θα πρέπει να το εκμεταλλευτούμε και αξιοποιήσουμε. Η πληροφορική και ο προγραμματισμός είναι ένας τρόπος να δημιουργηθεί υπεραξία η οποία μπορεί να γίνει ένα ανταγωνιστικό εξαγωγικό προϊόν για τη χώρα μας. Θεωρούμε ότι ο προγραμματισμός είναι μια ευκαιρία για την Ελλάδα και τους νέους που ψάχνουν επαγγελματική διέξοδο. Είναι τόσο στο χέρι της χώρας μας να βελτιώσει την εκπαίδευση στις τεχνολογικές σχολές αλλά ακόμη περισσότερο στο χέρι της νέας γενιάς να επιμορφωθεί διότι πλέον μπορεί κάποιον να μάθει τα πάντα μέσω του internet

Μετά το e-food τι; Το σκεφτήκατε, το στελεχώσατε, το στήσατε, είναι πια στον αέρα. Είμαι σίγουρος ότι ήδη σκέφτεστε το επόμενο βήμα σας. Θα συνεργαστείτε ξανά ή ο καθένας έχει τα δικά του πλάνα;
Το e-food έχει ακόμη πολλή δουλειά. Έχουμε να επεκταθούμε σε άλλες 4-5 μεγάλες πόλεις και να φτάσουμε να έχουμε πάνω από 1000 εστιατόρια τους επόμενους 8-10 μήνες.
apostolakisΌμως το επόμενο πιο grand scheme πλάνο μας είναι μέσα στο 2013 να βγούμε με το e-food και εκτός Ελλάδας:)
Πώς είναι να δουλεύετε σαν ντουέτο; Το έχετε ξανακάνει;
Α.Α.: Σαφώς και το έχουμε ξανακάνει. Και ο Παμίνος είχε συνεταίρους στο TOMS shoes και εγώ στο e-shop.gr. Πιστεύουμε πολύ στο ισχύς εν τη ενώσει. Γενικά μια επιχείρηση δε μπορεί να στηρίζεται μόνο σε ένα άτομο αλλά θέλει πολυποίκιλο ταλέντο. Φυσικά είναι απαραίτητο σε μια συνεργασία να υπάρχει καλή χημεία καθώς και εμπιστοσύνη τόσο στις ικανότητες όσο και στο ήθος των συνεταίρων σου.
Γενικά, πώς είναι η παρέα των συνεργατών του e-food. Φανταζόμαστε τριαντάρηδες με γνώσεις και όρεξη σε ένα ντιζαϊνάτο γραφείο. Μοιάζει λίγο με πάρτυ ή μας έχουν παρασύρει οι εικόνες που βλέπουμε από τα γραφεία του Google και φαντασιωνόμαστε ότι όλες οι business στο Internet είναι έτσι;
Δυστυχώς είμαστε startup όπως ήταν κάποτε η Google άρα δεν έχουμε designατα γραφεία αλλά αντίθετα είμαστε bootstrapped). Οι δουλειές στο internet αλλά και γενικά τα νέα βήματα απαιτούν μεγάλη προσοχή με το κεφάλαιο (ειδικά στους καιρούς μας που το κεφάλαιο είναι δυσεύρετο) και σκληρή δουλειά. Άρα δεν είναι τόσο glamorous όπως ακούγεται , όμως είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον το να βλέπεις εν μέσω κρίσης κάτι να μεγαλώνει και να κερδίζει έδαφος και αυτό αντισταθμίζει τη σκληρή δουλειά και την έλλειψη των corporate perks:)
Σε 5 χρόνια από τώρα πώς φαντάζεστε το e-food και πού φαντάζεστε τους εαυτούς σας;
Α.Α.: Μας φανταζόμαστε ενεργούς και πολυσχιδείς επιχειρηματίες του internet που θα εμπλεκόμαστε με διάφορα internet projects πολλά από τα οποία θα είναι εκτός Ελλάδας. Εγώ έχω ήδη κάνει κάποιες κινήσεις σε αυτή την κατεύθυνση λόγω και της εμπλοκής μου  με το www.doctoranytime.gr  αλλά και με to www.Taxibeat.com  το οποίο έχει διεθνή πλέον παρουσία μιας και έχει ξεκινήσει στο Ρίο στη Βραζιλία. Ο Παμίνος λογικά θα ακολουθήσει μόλις το e-food.gr που είναι το πρώτο καθαρά internet project που τρέχει πάρει το δρόμο του μετά από 8-12 μήνες.
Το e-food συνδυάζει την τεχνολογία και το Internet με κάτι πολύ παραδοσιακό, το φαγητό και την παράδοση κατ’ οίκον. Το πού θα κινηθεί το Internet αύριο το έχετε προβλέψει; Είστε έτοιμοι να κάνετε πιο ριψοκίνδυνες κινήσεις; Άλματα στο άγνωστο; Να επενδύσετε σε ιδέες που δεν έχουν δοκιμαστεί;
Είμαστε θετικοί εφόσον οι ιδέες αυτές έχουν κάποια λογική. Καταλαβαίνουμε το point ότι μπορεί μια ιδέα να μην κάνει λογική σήμερα αλλά να κάνει σε 5 χρόνια αλλά επειδή θεωρούμε τους εαυτούς μας ανοικτόμυαλους θεωρούμε ότι ακόμη και αν μια ιδέα ακούγεται σήμερα εξωπραγματική στον περισσότερο κόσμο σε εμάς μπορεί να έχει μια λογική. Το να καλείς ταξί και να το βλέπεις να έρχεται στην οθόνη του κινητού σου για παράδειγμα ακουγόταν τρελό πριν από 2 χρόνια αλλά σε εμάς έκανε λογική από τότε. Τέλος το να βρίσκεις γιατρό και να κλείνεις ραντεβού μαζί του online όπως γίνεται σήμερα μέσω του www.doctoranytime.gr πάλι ακούγεται δύσκολο όμως εμείς εκτιμούμε ότι θα γίνει mainstream σε 1-2 χρόνια.

πηγη : newsbomb.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΑΝ ΘΕΛΕΤΕ ΠΕΙΤΕ ΚΑΤΙ......